Qeshm és Hengam szigete

Vissza Qeshmre:

Amint elhagytuk Habibékat, a terv Hormoz volt és az, hogy visszamegyünk a sziget nyugati részére. Qeshmre visszaérve először gyógyszertárat kerestünk, mert az Alina és Alissza Enna szeme már két napja csipás volt. A szemcseppet vény nélkül tudtunk venni 2.000 tumánért, kb, 150 Ft-ért. A pénzváltás is ismételten esedékes volt, az árfolyam folyamatosan esik a számunkra. Január elején 1 dollárért 4.050 tumánt kaptunk, jelenleg 3.740-et adnak. Jó online árfolyamoldal a rialconverter.com. A pénzváltás Iránban jelenleg nehézkes. Alig van pénzváltási lehetőség. Egy egy nagyobb városban, jó ha 3-4 pénzváltó van. A nyitva tartásuk is elég vicces, van olyan amelyik 10-től 15 óráig van csak nyitva. Csütörtökön sok ki se nyit, és pénteken, ünnepnapon minden váltó zárva van. A kúton, boltban, bármilyen üzletben, akár ékszerésznél sem fogadják el a valutát, ami nagyon meglepő. Mivel állítólag nagy a kereslet rá a feketepiacon. A hivatalos fekete árfolyam is 15-20 %-al magasabb, mint az Iráni Nemzeti Bank által közölt árfolyamnál.  Hormoz után vissza kompoztunk Qeshm szigetre, utána  qeshmi Szúzában sátraztunk egy éjszakát. Késő este felhívott a Habib, hogy merre vagyunk. Menjünk hozzájuk aludni, vár a felesége Nadzsma ebéddel. Másnap kitisztítottuk a tető boxot, a homoktól, és a benne levő egyéb szennyeződésektől.

A másik ügyintézés aznapra az esedékes olajcsere volt. A Mazda MPV gyári előírásának megfelelő 5W30 olajat, nagyon nehéz volt találni. Előtte több, mint 20 olajcserésnél jártam az elmúlt két hétben, mire találtunk megfelelő helyet. Dél Iránban az állandó meleg végett a nálunk nem ismert sűrű olajak a népszerűek 20W40 éa 20W50. Az olajcserésnél kiderült, hogy a Bárdinál vett olajszűrő nem megfelelő, így olajszűrőt is kellett keresni. Az olaj koreai Aisin volt 5W30, 4 liter olajért, és a szűrőért összesen 9.300 Ft-ot fizettünk. Otthon se lett volna olcsóbb.IMG_1930

Estére ismét Habibékhoz mentünk. A két fiúkkal Hesszammal és Hanival nagyon összebarátkozott az Ajsa és az Alina.

Hengam sziget

Egy rövid történetet fontosnak tartok itt elmondani. Mivel elég sokat voltunk Habibéknál és ők igazán a lehetőségeikhez képest nagyon elkényeztettek bennünket, mi is nagyon szerettük volna valamivel viszonozni a sok kedvességet. Természetesen azt tudtuk, hogy pénz szóba sem jöhet. Láttuk, hogy sütőjük nincs és azt is láttam, hogy Nadzsma nézegette őket a bazárban. Nos, elhatároztuk, hogy ez lesz a mi ajándékunk nekik. Hosszas válogatás után megvettük a szerintünk leg megfelelőbbet és beállítottunk vele. Nadzsma éppen kisebb könyvelésben volt, a szőnyegen ült és számolgatta a pénzt és nézegette a noteszét. Meglátott engem a sütővel és egyetértően bólogatott, hogy milyen jót vettünk. Én meg letettem elé és mondtam, hogy ez az övé. Ő amint fölfogta, teljesen elképedt és azonnal mondta, hogy vigyem ezt innen, ez az enyém, neki nem kell. Látszott, hogy megsértettük. Azt is mondta, hogy barátok vagyunk és miért?! Nagyon kínos volt. Innentől fagyos hangulat lett és úgy járt kelt mindenki a nyomorult sütő körül, mintha ott sem lenne. Nadzsma kihívta a szobából Habibot és mutatta neki, hogy mi van. Habib azért nem volt kiakadva. Hát így sikerült. Telt az idő, roppant lázas nyelvtanulásba kezdtünk, mi farszi ők magyar (Amit nem is értek, de olyan lelkesen tanulták, mintha a közel jövőben szükségük lehetne rá.). Aztán én az így begyűjtött szókincsemmel mondtam neki, hogy bocsánat a sütőért, jót akartunk, nem megbántani. Csak szerettük volna viszonozni a kedvességüket és ez ahhoz képest igazán apróság. Legalábbis, ez amit én gondoltam mondani de valójában csak egy négyszavas mondattal mondtam mindezt, amit ő megértett és majdnem elsírta magát. Túl lettünk tehát ezen a kínos eseten, de a tüske ott maradt.

Hormozról való visszatérésünkkor pedig még volt a tarsolyunkban egy Hengam sziget kirándulás. Gondoltam egyet és rákérdeztem, hogy mikor végeznek a gyerekek a suliban, jártak-e már Hengamon és lenne-e kedvük velünk tartani. Ez a nő olyan kis bájos volt, hogy szavakba sem lehet önteni. Nagyon boldogan elmosolyodott és mondta, hogy igen, nagyon szeretnének velünk jönni. Másnap tehát Nadzsma, Honi és Hessam is velünk tartottak.

Azt vártuk, hogy hasonlóan Hormozhoz, itt is átmegyünk, ott talán találunk valakit, aki elvisz megmutatni amit látni kell és vissza. Megvettük a jegyeket, ami nem volt olcsó. Beültünk a motorcsónakba, várni kellett, hogy megteljen. Jött egy pár, akik beszéltek angolul és a srác mondta, hogy járt már Budapesten. Nagyon jó fejek voltak. Végre elindultunk. Gyerekek nagyon élvezték a csónakot, elég gyorsan is mentünk, meg a hullámok is dobáltak rajtunk. Honinak azért hamar előkerült egy zacskó, csak a biztonság kedvéért.

Így robogtunk a sziget felé, majd a parttal párhuzamosan és már igazán nem is értettük, hogy hová is tartunk. Ekkor megálltunk, de a már ott várakozó csónak vezetője intett a miénknek, hogy sajnos nincs semmi. Tehát delfint sajnos nem láttunk. Vissza közelítettünk a szigethez, megálltunk és kiszálltunk egy gyönyörű partszakaszon ahol készítettünk néhány száz képet a szép szikla képződményekkel és a tengerrel. És ami nekem nagyon nagy megkönnyebbülés volt, a boldog Nadzsmával aki soha nem kezdeményezte, de nagyon boldog volt ha én kértem, hogy szerepeljünk együtt a képeken. Láthatóan nagyon jól esett neki, hogy barátként kezeljük és megnyugodhattunk mindketten. A part után tovább mentünk Hengam központjába, a kis tengerparti hangulatos kis bazárba, ahol viszont meglepő módon tényleg egymást érték a seafood éttermek. Megkóstoltunk valami garnélás gyorsan elmajszolható pékárút. Még halnézőbe vittek ki bennünket. Közben mélyítgettük a barátságot ezzel a fiatal párral, akik Teherániak voltak. A férfi, Mahmud érdekes dolgokat mondott a perzsa nyelvvel kapcsolatosan. Cseréltünk is telegram elérhetőségeket. Később Teheránban meg is látogattuk.

A kis kirándulás végeztével még elmentünk egy közeli tengerpartra fürdőzni, ami nem is volt olyan egyszerű dolog, mivel a nagy esőzések és az ár-apály jelenség miatt a tengerpart mentén húzódott egy száraz homokos rész és ismét víz. Ahol ez a víz átgázolhatónak látszott megálltunk és elindultak a gyerekek a vízen át a víz felé. Viszont a jelentéktelennek tűnő pocsolya azért ázott iszapot fedett amin nem is volt könnyű átcuppogni, de azért sikerült. Élvezték a vizet és gyűjtögettek a tengerparton, ahol azért Ajsa csak addig bóklászott, míg nem talált egy olyan szakaszt, ahol derékig merült az iszapba. Mindeközben én a kocsiban ülök az alvó Alisszával az ölemben. Csak látom, hogy megy a Honi a Petihez és mutogat az Ajsa felé, akit én innét nem láttam. Peti rohan oda, na erre már én is kiszállok és akkor persze látom ezt az egész dolgot de Ajsa úgy áll ott, mint egy borjú oktalanul. Peti meg mint az őrült, veti magát rá a sárra és persze ő is cuppan de azért ő csak gázol, hiszen meg kell menteni a kis borjat, bármilyen oktalan is. Egyébként nem túl racionális, mert ha elnyelős mocsár lett volna, akkor őt a nagyobb súlyával még inkább elnyelte volna pillanatok alatt és akkor nekem kellett volna valami nagy husánggal a fél család mentésébe fognom. De hát Isten ezúttal is irgalmas volt hozzánk is és a már jól ismert adrenalin szintünkhöz is. Így telt ez az utolsó napunk Qeshmen mert a következő nap a terveinkkel ellentétben mégiscsak fölkerekedtünk a kompra és vettük az irányt Bandar Abbaszba. Több mint két hét elteltével ismét elhagyjuk az iráni szigetvilágot. eddigi utunk során hat szigetet (Negin, Shif, Kish, Qeshm, Hormoz, Hengam) látogattunk meg a Perzsa-öbölben. A Buser melletti két sziget (Negin és Shif), hídon át elérhető, mivel ipari létesítmények vannak odatelepítve. Kharg,  Lavan, és Hendorabi  szigetek csak különleges engedély birtokában látogatható.

Hengam szigetének kietlen déli része

Hengam szigete mindössze 36 km2, de az állandó lakossága nem éri el a 100 főt. Főként egy túristapiac köré összpontosúl a régi halászkikötő.

Egy hengami nő, beludzs fejfedővel.