Javanrud- Mehran

Javanrud-Lazeh Abad-  Qashr-e Shirin

Reggel a gyerek, az otthonról hozott Chocapic-ot ették tejjel. Picit még járkáltunk a város bazárjában, utána útnak indultunk. Reggelre még laposabb lett a jobb első kerekünk. Ami már Marivanban is gyanús volt, és amikor a Karmanékkal mentünk kirándulni, akkor fújattunk is bele. Gyorsan találtunk az út mellett egy gumis műhelyt. Pár perc alatt megvolt az apró lyuk, gyorsragasztóval eltömítették, és már mehettünk is tovább. A gumis a javításért 4000 tumánt, vagyis kb. 310 Ft-ot kért. Vettünk a városból kivezető út mellett még banánt, az itteni banán finomabb, mint az otthoni. Délkelet Iránban Chabahar környékén terem banán, de az nem látja el az ország teljes szükségletét. A többsége fülöp-szigeteki importból származik, míg az otthon kapható banánok 99%-a latin-amerikai (Ecuador, Costa Rica, Kolumbia).

Út Dzsavanrudtól

Dzsavanrud után a táj megint megváltozott, a bazaltos hegyeket, mészkőhegység követte, a táj csipkés volt. Ezt követően egy szurdokon haladtunk keresztül, az iraki határral párhuzamosan haladtunk, de a szerpentinek végett 40-50-nél többel nem tudtunk haladni. A táj szépsége teljesen elvarázsolt bennünket, nem győztünk megállni fotózni az út szélén, szinte minden negyed órában megálltunk. Felértünk ismét 2500 méter magasra, mondtam, hogy ez az utolsó nagyobb hágó, innentől jönnek a pálmafák, és elérjük a datolyapálma termővidékét. Így is lett hírtelen megváltozott az éghajlat a déli lejtőkön. Nyugat Irán forró éghajlati övezetét Qashr-e Shirinnél lehet legelőször elérni. Sokkal melegebb télen,  mint a Kavir vagy a Lud – sivatag.IMG_0522

Qashr-e Shirin előtt, hívott Karman Szanandázsból, hogy az ultrahangon jól látszik, hogy kisleányuk lesz. A névét is tudják már, Alisszának fogják nevezni. A mi kislányunk neve nagyon megtetszett nekik, és a barátságunk jeléül ezt a nevet választották.

Qashr-e Shirinben este még megnéztük a történelmi bazárt. Faludéztunk (rízstészta, jéggel és fagylaltal) és sétáltunk a városban. Kiderült alig van szállás, és az egyik nagyon drága a másikban meg teltház van. Végül a város határában találtunk egy panziót 50.000 tumánért, kb. 3800 Ft volt a szoba. Tea járt hozzá, de reggeli nem. Kulturált tiszta szoba volt, a recepciós ember is nagyon kedves volt. Itt láttuk először a TV-ben a teheráni januári tömbház tüzet, ahol sok ember meghalt, köztük számos tűzoltó.

Qashr-e Shirin- Sumar- Zarneh (Ilám)

Ez a nap a szállodából elég nehézkesen indult. Először a bazárba mentünk pénzt váltani, és szétnézni.  A gyerekeknek vettünk egy gumi játékot a kocsiba, egy ugráló és sípoló gumi szarvast. Ott vettünk az Alissza Ennának egy ugráló játékszarvast, gumiból. A piac előtt találkoztunk egy Mohammed nevű fiatalemberrel. Ő a pénteki bazár végett utazott ide Kermanshahr-ból, meg ő a kermanshahri ifjúsági röplabdacsapat másodedzője. Mondta eljön velünk és megmutatja Qashr-e Shirin szaszanida időszakbeli romjait.

A romokat a főúttól nehezen találtuk meg, mivel még a turizmus gyerekcipőben jár itt az iraki határvidéken. A romvárosban nagyon érdekes volt a régi földalatti csatornák kialakítása. A történelmi helyszín látogatása közben Mohammed elmesélte, hogy több családja is a tengerentúlon él, de az irániak nem kaphatnak amerikai vízumot (Trump is bekeményített). A romváros megtekintése után Mohammedet elvittük a qasht-e shirini sportcsarnokhoz ahol a kermánshahi ifjúsági röplabdamérkőzés kezdődött. Mi nekünk nem volt időnk megtekinteni, így inkább folytattuk tovább az utunkat Sumér városa felé, amely egykor a mezopotámiai Suméria keleti része volt, amely Elámmal volt határos.  Sumér város 1 km-re fekszik az iraki határtól, de itt már nem az iraki biztonságos Kurdisztán található, hanem a hatalmat az amerikai bagdadi bábállam képviseli többé kevésbé. A településhez közeledve több katonai ellenőrzőpont volt. Az utolsó ellenőrzőpontnál nem engedtek tovább a katonák, azért mert az iraki oldalról sokszor átlőnek iráni oldalra ezen  a részen. Mi sem akartunk kockáztatni, így inkább visszafordultunk, a suméri kitérő kb. 110 km-es volt. A települést el sem értük, a romoktól kb. 5 km-re fordítottak vissza. A katonai ellenőrzőponton kaptuk egy kis narancsot ajándékba az iráni forradalmi gárdistáktól. Az Ajsa még sajnos mindig nem szereti a gyümölcsöt, de az Alina és az Alissza Enna nem válogatós. Folytattuk az utunkat így Ivan és Ilám városa felé, a hegyekben elég nagy esőt kaptunk. Elég lakatlan ez a vidék, mivel ez a terület teljesen elnéptelenedett az iraki megszálláskor a 80-as évek elején. Végre elértünk egy települést Zarnehet. Itt éttermet kerestünk, de az iráni szokások sok településen az étterem csak elvitelre szolgál, leülésre és helyben fogyasztásra nincsen lehetőség. 10 éve még az országban kevesebb ilyen jellegű étterem volt, ebből is látszik, hogy a modernizáció ott is visszafordíthatatlan. A nagyvárosi nők többsége házhoz rendeli a kosztot. Zadehben egy ilyen éttermet találtunk ahol nem volt mód helyben fogyasztásra. A tulajdonos hamar kapcsolt, hogy nem tudjuk az esőben megenni a megrendelt grillcsirkét, és így felajánlotta a közeli házának egy szobáját, hogy ott fogyasszuk el a vacsorát. A ház átlagos iráni háztartás volt, déli kurdok által lakott vidék. A szőnyegeken kínai fóliával megterítettek, kaptunk hagyományosan rizst (brecset), amely az iráni ételek legfőbb körete, és egyben főétele is. A rizst sokszor leégetik, az egyfajta desszert és előszeretettel fogyasztják a sült rizst. Iránban a rizst nem csak párolják, hanem hosszan főzik is, azt követően sokszor sütőbe teszik és rizstorta formában sütik. Sokkal lágyabb és jobb íze van a gilani és mazandarani rizsnek.

A pakisztáni, indai, bangladesi rizs olcsóbb, de a minősége is rosszabb, mint az iráni rizsnek. A rizs mellé salátát, grillcsirkét, tejfölt és duhot kaptunk (iráni ajrán, vagyis örmény aludttej/tan). Iránban a saláták sokkal többféle és színesebb, mint Európában, pl. a retek zöldjét, levelét is fogyasztják (finom). A tárkony, zeller, rizsfű is népszerű. A vacsora után a tulajdonos felajánlotta, hogy aludjunk nála, és picit beszélgettünk, utána a szőnyegeket megágyaztak. A háztartásokban általában gépi szövésű tabrizi, kermani vagy kasani szőnyegeket használnak. A fürdő és a WC, az udvaron keresztül másik épületbe volt. A gyerekek a vacsora után hamar elaludtak, kivételes módon.IMG_0604

Zarneh- Mehran (hátsó defekt)

A grillcsirke árus kurd vendéglátóinktól elbúcsúztunk és Eyvan-on keresztül elértük a tartomány fővárosát Ilámot. Itt is sátraztunk 10 éve, de nem sok látnivaló van a városban. A gyerekek hamburgert ettek, mi meg falafelt rendeltünk. Ilám városát is gyönyörű hegyek veszik körbe, az egyik hegynek sas madár formája van, amely majdnem 3000 méter magas hegy. A hegyeket elhagyva ismét melegebb vidéken haladtunk, kora délután közeledünk a félsivatagos környezetben fekvő Mehran városához. A város az egyik fő átkelőpont az iraki Kerbalába és Nedzsefbe tartó siíta zarándokoknak. A turista autók, buszok 90 %-a itt kel át Irakba a határon. A város előtt 20 km-re, egy nagy durranást éreztünk jobb hátulról, kiderül hátsó durr defektünk lett. A Marianna vezetett, sajnos nem állt meg egyből a defekt után, és még a lapos gumival kb. 500 métert tettünk meg, ezért a Yokohama gumink oldalfala is sérült a kopás által.  Az MPV-n is csak mankókerék van, a kerék az utastérből tekerhető le kurbli segítségével. A nehéz feladat, a kerékanyák meglazítása volt, mert a szervizben nem emberi erővel húzták meg.  Végül a kerékkulcson való ugrálás segített, és így sikerült levenni a defektes kereket. Egy ember látta, hogy defektet kaptunk és segített a kerékanyákat meglazítani.  A kocsi alján mankókerék van, amelyet a jobb oldalsó tolóajtó felől lehet kitekerni az utastérből kurbli segítségével. A mankókereket, egy sodrony bowden tartja, de a bowden nem akart vissza húzódni, pedig a kurblit jó irányba tekertük. A defekt helyétől 10 km-re Mehran város szélén találtunk egy gumist. A Marianna és a gyerekek kiszálltak a mellette levő játszótéren. A gumis (lur /lor nemzetiségű volt) levette a hátsó kereket, és közölte, hogy túl nagy a lyuk a futófelülete. Új gumit kell vennem, de a gumiszervizesnél nem volt. A szerelő elvitt vagy három nagy gumikereskedésbe, de sehol sem volt a mi méretünkben (205/65 R15) gumi. A gumist javasolta, hogy vegyek tömlőt, vagyis belsőt, és azt tegyük a rossz gumiabroncsba. A gumibelső 500.000 riál volt + szerelésre kértek még 100.000 riált. A gumis után a játszótéren felvettem a gyerekeket. A város főbb utcáit jártuk be ezt követően, parkot kerestünk, mert itt aránylag meleg volt és végre sátrazni akartunk.   A város keleti részén láttunk egy pakisztáni (pándzsábi) turistabusz, biztos Kerbalába tartottak. Végül találtunk a városközpontban megfelelő parkot, ahol közel volt a vizesblokk és a katonaság, iszlám forradalmi gárda. Mi ameddig állítottuk a sátrak, addig a gyerekek a parkban trambulinoztak. Miután már minden hálózsákot, matracot, polifoamot betettünk a sátorba, a trambulint üzemeltetőt tulajdonos invitált minket, hogy aludjunk nála. Már nem akartuk lebontani a sátrat, ezért inkább sátraztunk. Közben egyre hidegebb lett, a google is 3-4 fokot mondott Mehran térségére a hajnali órákban. Szerencsére volt nálunk bőven meleg ruha, pokróc és jó hálózsákok. A parkban most egyedül voltunk, mert nem hétvége volt. Sátrazó park szinte minden iráni városban fellelhető. Az irániak az egykori nomád hagyományokat követve előszeretettel főznek pick-nick –eznek, akár a városszéli parkban is. Jó időben minden csütörtökön megtelnek a parkok, egészen szombatig, mert akkor kezdődik a munkahét (Szombattól- csütörtökig).IMG_0639

A végére egy kis iráni propagandakép. A TV és a műhold is függőséget okoz, a liberális nyugat agymosott szennyvilágát.