Kish sziget- Bandar Charak kompút (bíróság…)

Kish sziget- Bandar Charak kompút és a rendőrségi feljelentés

Folytatódnak a megíratlan részek, amelyeket, eddig nem akartunk megosztani, de úgy láttuk inkább beszámolunk minden történetről.

Kompolás Kish-ről vissza a szárazföldre

Kish szigetén összesen hat napot töltöttünk, Ajsa sokat tanult Mohammed Reza házában, az anyukájával és a testvérével Maszuddal nagyon összebarátkoztunk. Azonban itt volt az ideje, hogy továbbhaladjunk Qeshm szigete fele, és utána a végcél Chabahar térségébe.

A kikötőben vártuk a beszállást.

A kompra a jegyet, Mohammed Reza segítségével tudtuk megvenni, mivel az iroda nagyon el volt rejtve. Megköszöntük a segítséget a nála töltött szép napokat. A visszaút ára drágább volt 700 ezer riállal, vagyis 210.000 tumánt kellett összesen fizetnünk, kocsival együtt. A komp megint délután 3-kor indult, pedig már délben kint voltunk a kikötőben. A kiléptetés is hasonló procedúra volt, mint a beléptetés. Vám és útlevél ellenőrzés. Mivel Kish sziget szabad kereskedelmi zóna, ezért fokozott a vámellenőrzés a szárazföldi Irán irányába. A vámos a tetőboxunkat is kinyitatta. A kompra megint elsőként álltunk fel.

Azt hittük, hogy megint olyan nehezen telítődik meg a komp, mint Bandar Charakből, azonban a nyerges kamionokkal gyorsan tele lett a komp. A kompra a behajtást követően meg kell fordulni és betolatni az adott helyre. Ezen a kompon egy borostás napszemüveges férfi irányította az adott parkolóhelyre. A parkolást követően a Marianna elment WC-re, ami csak a 2. emeleten volt, a borostás ember mutatta meg neki az irányt. Szerencsére árnyékban parkoltunk, azonban hamarosan átállítottak máshova. Az Ajsa közben elment egyedül szétnézni a hajón. Vitt magával egy chipszet is rágcsálni. Előzőleg is ment már egyedül több helyre, nem gondoltuk, hogy bármi probléma lehet. Ajsa 15 perc múlva vissza is ért a kocsihoz. Elmesélte, hogy elment WC-re és egy bácsi, ahogy kiment a klozetról bevezette az emeleten egy szobába, ahol belenyújt hátulról a bugyijába és fogdosta a fenekét. Közben a bácsi a saját alhasát (vagy mást) vakarta. Adott egy puszit a vállára és az arcára, ezt követően a konyhába hívta, ahol étellel kínálta. A fentiek az Ajsa szavai szerint íródtak. A gyerek nem félt, nem sírt, nem volt megrémülve, inkább, nem tudta hova tenni a dolgot, hogy a bácsi miért nyúlt hozzá. Mi természetesen teljen ki voltunk akadva, hogy egy pedofil molesztálta az Ajsát. A Marianna felment az Ajsával a hajó tetejére, hogy beazonosítja a férfit. Közben én a 110-es számon felhívtam a rendőrséget, azonban ott csak farsziul beszéltek. A Mohammed Rezától kértem segítséget. Ő egyből mondta, hogy szólt nekünk előre az elővigyázatosságra a hajókon. Hálát adtunk az Istennek, hogy nem történt nagyobb baj. Mondtam neki, hogy felmegyek a férfifez elszámolni. Azonban említette, hogy az iszlám ítélőtáblán jobban ráfizet. Az iszlám tiltja még a bőr érintését is, nem hogy fenéken egy 8 és fél éves kislányt fogdosni. Alig vártam, hogy elérjük a partot és elkezdődjön az intézkedés. A kikötést, követően, Bandar Charakban a park mellett könnyen megtaláltuk a rendőrség és az iszlám forradalmi gárda laktanyáját. A portás, megértette a történeket, és mondta hogy negyed órán belül jön egy nyomozó tiszt, és azzal elmegyünk a hajóra szembesíteni. A nyomozó miután megérkezett egy rendőrautót követve kellett visszamennünk a kikötőben. A hajón a kapitány nem tudta miért jöttünk a rendőrök gyorsan felvilágosították, hogy a legénység egyik tagja pedofilügybe keveredett. Az őszes hajó borostás férfi, a második emeleten be volt zárkózva, a kabinjába. A rendőrök dörömbölésére kinyitotta az ajtót. Az Ajsával távolabb vártunk, hogy nehogy ránk rontson. Természetesen tagadott és a rendőrök nyomására velünk jött. Az iszlám forradalmi gárda épülete elé mentünk vissza a kikötőből. Egy rendőr erősködött, hogy nem kellene feszegetni az ügyet, mivel az embert régen az iraki-iráni háború alatt kitüntették, meg hogy nagyon hosszadalmas procedúra elé nézünk. Én mondtam, hogy ha törik, végigviszem az ügyet, mert ilyen esetben mindenkinek felelnie kell a tetteiért. Az elkövető is odajött hozzám, bocsánatot kérni, hogy nem komolyan gondoltam, és az iszlám törvények alapján nagyon súlyos büntetésben fog részesülni. Úgy tettem, mint ha elfogadtam volna  a bocsánatkérést. Közben a nyomozó tájékoztatott, hogy az ügyet átadták a járási központnak Bandar Lengehnek. Oda kell elmennünk 80 km-ra, azonban nem volt szabad rendőrautót, kérdezték, hogy hozzák befér-e az elkövető meg két forradalmi gárdista géppisztollyal. Mondtunk nem, mivel nem utazunk a tettessel. Ezt követően taxit hívtak a rendőrök, és két fegyveressel, a vádlottal előttünk haladtak. Háromnegyed óra múlva késő esete 9 óra után megérkeztünk a bandar lengehi rendőrkapitányságra. Az oda úton felhívtam a teheráni magyar külképviselet ügyeleti számát. Ott Klucsnik Tamás titkár tájékoztatott, hogy miben tudnak segíteni. Megadták a konzulátus hivatalos tolmácsnőjének a számát. Menet közben viberen és Telegramon felvettük vele a kapcsolatot. A rendőrségen illedelmesen fogadtak minket, mondták, hogy le kell adni a telefonokat a portán. Én nem voltam hajlandó, mivel, gondoltam, hogy tolmács nincsen és a perzsa tudásunk, azért egy rendőrségi feljelentésre nagyon szegényes. Végül bevittem a telefont, de nem sokra mentem vele, mert a kihallgató teremben, ahol szükséges lett volna felhívni a tolmácshölgyet, nem volt térerő, úgy le volt árnyékolva a vastag vasbeton falak által. Az Ajsát is részletesen, kikérdezték, hogy biztosan ő volt-e az elkövető. Természetesen nem volt kétséges. A nyomozót, ezt követően, előzetes letartóztatásba vették az elkövetőt. Közben a rendőrök szereztek egy fiatal tolmácsot, Amirnak hívták. Az angol tudása szegényes volt, de a semminél több, ő vitt el minket egy szállodához, ahol megalhatunk közel a rendőrséghez. A szálló elég puritán volt, az OSM által volt még másik szállás, de nem variáltunk, mivel a rendőrök mondták, hogy ide jönnek értünk másnak reggel. A szállás késői (10 után) elfoglalása után még egy közeli étteremben, a kikötő mellett nagyon finom halas tálat rendeltünk, az ára 18.000 tumán volt, többféle tengeri halat tartalmazott. Még sikerült tejet, meg reggelire valót vennünk zárás előtt egy kisboltban (11 óra előtt). Ennek a kemény napnak is vége volt, de imádkoztunk, hogy minden meg fog oldódni. A bűnös is megfizeti a vétségét, és az út megpróbáltatásai is további kitartásra ösztönöz bennünket.

Bandar Lengeh iszlám bíróság, ítélet, Qeshm-re érkezés

Gyorsan megreggeliztünk, mivel vártuk a fordítót, és megbeszéltük, hogy hol találkozunk, az Alinát vagy a picit nem akartuk a bíróságra elcincálni. Reggel fél 9-kor a megbeszéltek szerint jött értünk a tolmács Amir, aki időnként besegít a rendőrség munkájába. Privát állása autófelszerelési boltja van. Amirnak is az új iráni népautója van, a fehér Saipa (Kia Pride). A bíróság épületéhez hamar odaértünk. Közben felhívtam a kocsiból a magyar konzulátust, hogy tudtak-e a bandar lengehi rendőrséggel beszélni. Tegnap megkértem őket, hogy hívják fel a rendőrséget, és kérjék meg őket, hogy a telefonomat vihessem be a tárgyalóterembe a fordítóprogram végett. A bíróságnak elég nagy épülete van, annak ellenére, hogy Bandar Lengeh lakossága kb. 30.000 fő és csak járási székhely. A portához odaérve egyből elkérték a telefont, hogy le kell adni. Amirnak a tolmácsnak bezzeg nem kellett leadni. Később ő is mérges volt, mert jó pár dolgot nem tudott lefordítani, és kellett volna a Gitta tolmácsnő telefonszáma, ami az én telefonomban volt. Először az ügyészségre mentünk, ott is kikérdezték az Ajsát a kompon történtekről. Többször megkérdezték megint, hogy biztosan ez az ember volt. Természetesen ő volt, és az események történetét is részletesen újból el kellett mondani. A vádlott, kiderült észak Iránból származik, Gilán tartományból, Bandar-e Anzali kikötővárosból. Csak a vezetéknevére emlékszem Teseküre, 49 éves és van két felnőtt lánya, elvált. Az elkövető végig komoran ült a folyosón bilincsben. Nem nagyon néztünk rá. Az út előtt nem gondoltuk volna, hogy még az iráni igazságszolgáltatás intézményeit is fel fogjuk keresni. Ajsa első bírósági tárgyalása kezdődik 8 és fél évesen. A tárgyalóterem az épület nyugati szárnyán a második emeleten volt. A bíró fekete leplet viselt, eltérően az európai bíróságoktól, a feje fedetlen volt. A teremben rajtunk a tolmács a vádlott és két géppuskás rendőr volt, meg a bíró természetesen. A tárgyalás és az ítélet gyorsan lezajlott. Kiderült, hogy Teseküre katonaként részt vett az iraki-iráni háború befejező szakaszában, azt ott szerzett érdemeitől megfosztják. A tettét elismerte, állandóan bocsánatot kért. A bíró oktató beszédet tartott a vádlottnak, hogy miért csinált ilyet, egy fiatal kislánnyal. Kiderült, hogy az iszlám Iránban, még az idegen nő kezének vagy bőrének érintése is tilos. Én is mondtam, neki, hogy Európában is feljelentik azt a személyt, aki pl. a bazárban megfogja egy nő fenekét, de nem kívülről, ráadásul még a fehérneműjébe is benyúl. Akár Magyarországon, akár máshol a világon ennek bírósági következményei vannak. A Marianna is mondta, lehet jobb lett volna, hagyni az egész feljelentést, mert ezzel több napunk elmegy, meg a kellemetlenség és a procedúra nem hiányzik. Én meg végig akartam vinni, mivel egy kisgyermek tapogatása, rejtett pedofilára utal. Büntetlenül nem szabad, hagyni, mert lehet, hogy a következő esetben, mást is elkövet. A bíró meghozta az ítéletét, elzárás, de ha nem fogadom el a bocsánatkérését a vádlottnak akkor az súlyosbító tényező és szigorítottat kapott volna. Kiderült, hogy büntetett előéletű, de nem derült ki, hogy régen mit követett el. A bocsánatkérés közepette, bilincsben letérdelt és a cipőmet és a kezemet csókolgatta a bocsánatom eléréséért. Végül elfogadtam a bocsánatát, és utána az Ajsa cipőjét is megpuszilta a bocsánatért. Ezt követően az ítélet 5 év, egy iszlám rehabilitációs táborba fogják szállítani, ahol a Szent Korán tanítása szerint az elítélteket fogják oktatni. Ezek a táborok a tolmács elmondása szerint észak- Khoraszanban és Golesztánban vannak, közel a türkmén határhoz. Nem tudjuk, hogy ezek munkatáborok-e, de Iránban szerte az országban rengeteg kőfejtő van. Végezetül a bírónak és a vádlottnak elmondtam, hogy tudom egy hajós monoton munka nehéz egy elvált férfiembernek, de ez nem indok a molesztálásra. Amennyiben annyira ki van éhezve, fizetett volna be Sharjan vagy Dubáj kikötőjében egy filippínó, kínai, vagy poszt-szovjet könnyűvérű nőcskére. A bíró is helyeselt, de annyiban kiegészítve, hogy akármilyen munkát végez valaki, a legfontosabb az önmegtartóztatás.

A tanulság a történtekből, hogy a gyereket nem, hagyjuk 10-15 percre se egyedül. Később meg beíratjuk önvédelmi tanfolyamra. Egy fiatal lánynak is meg kell védenie magát, legtöbbször az éles hírtelen hangok is hatásosak. Ajsa azt tanulta ebből, hogy a bácsi nem úszta meg büntetlenül, a tapogatást, de az egész történetnek a súlyát még nem fogta fel. Túl fiatal még éretlen, de jobb is, hogy játékosan kezelte, hogy ő járt már bírósági tárgyaláson. A tárgyalást követően, az ítéletet és a jegyzőkönyveket le szerettem volna fénymásoltatni, de mondták, hogy nem lehet most. Másolatot a Hormozgán tartományi központból lehet hivatalosan igényelni, vagyis Bandar Abbaszból. A konzulátust is értesítettem az ítéletről, ők majd kapnak egy példányt, mivel magyar állampolgár volt az áldozat. A telefonomat a portán visszakaptam, beültünk a Saipába és visszahajtottunk a szállodához.

Rövid városnézés és piacozás után indulásra készen voltunk. A városban kiderítettem, hogy Bandar-Lengehből jár komp Dubájba, de jelenleg autót nem szállít. Egy irányba 290.000 (22.000 Ft) tumán, oda-vissza 450.000 (kb. 35.000Ft) a felnőttek részére. A gyerekek kedvezményt kapnak. Mivel nem szállít autót és nem is volt olcsó inkább kihagytuk a lehetőséget. Folytattuk az utunkat a Perzsa-öböl legnagyobb szigete felé Qeshmre. A kompok Banda-e Pool-ból indulna, sajnos az épülő híd még nem készült el.