Qeshm-sziget II.

Qeshm 2.IMG_1501

Azt hiszem itt mondhatjuk, hogy utunk itt érte el a csúcsát vagy célját. Mint úti cél ugyanis azt fogalmaztuk meg magunknak, hogy oda megyünk, ahol meleg van. Nos, itt már tényleg nagyon kellemes meleg volt és ami még fontosabb, hogy az egész szigetre jellemző természeti képződmények miatt annyira páratlan és különleges élmény itt lenni, hogy csak na és mi pont ezért jöttünk. Rengeteg a látnivaló, de ha különösebb cél nélkül is csak barangol itt az ember az is tökéletes élményt ad. Persze azért mi is igyekeztünk rástartolni a látnivalókra. Meg is céloztuk a Sour Valley-t és a só barlangokat (Namakdan) . Az lett belőle hogy oda tartva csodás tengerpart mellett mentünk el így rögtönöztünk egy naplementés fürdőzést és már sötétre értünk a barlanghoz ahol a portán megkaptuk a fejlámpákat. Az aszfalt út a barlang portája előtt vagy 10 km-rel ezelőtt elfogyott. Egyébként mi azt is nagyon szeretjük, hogy a portás meg sem lepődött, hogy ilyen későn minek jövünk még ide stb. A belépés ingyenes a barlangokba. Ez még egy aktív szakasza a napnak. A kocsikból kiszállva hamar összebarátkoztunk a velünk együtt érkező fiatal társasággal. Két fiú és négy lány, többségük teheráni és egy fiú volt helyi szerencsénkre jó helyismerettel. A qeshmi fiúnál couchsurfingelt az öt teheráni egyetemista. Elbotorkáltunk az első barlangba, a kocsitól az csak egy km-re volt. Mondták, hogy nagyon sok itt a barlang és ők megnéznek még egyet, ami már feltárt, de még nincs nyitva a közönségnek, vagyis illegálisan látogatható csak. Persze, hogy mi is akarjuk. Mondják előre, hogy nehéz terep. Akkor is, nekivágunk a korom sötétben fejlámpákkal a túrának. Gondoltuk majd visszafordulunk. A fiúk nagyon segítőkészek voltak, Alisszát is cipelték, Alinát is adogattuk egymásnak Ajsának pedig becsületére váljék, hogy strandpapucsban (ami a túra végére le is szakadt a lábáról) csak úgy szedte a lábát, segítséget nem fogadott el és igyekezett első lenni. A szintkülönbség is elég jelentős volta sókristály barlangig, távra úgy 4 km lehetett. Ez az eset megint a dolgok olyan szerencsés együttállása volt. Remek társaság, káprázatos hely, szuper volt. Szó szerint káprázatos, mert a homokban lévő kristályok csillogtak a holdfényben, a hegyek felületére kipárlott só szintén szinte világított. Így haladtunk először föl, majd le egy kráterbe és onnan a föld alá egy gyönyörű barlangba, ami mind a kristályok mind a barlang terjedelmében verte a kicsit, a hivatalosat. Helyenként még nekem is lehajolva kellett haladnom egy szűk járaton keresztül. Bámultam fölfelé és nem akartam elhinni, a tér egyszerre csak nagyon tágas lett és egy kör alakú nyíláson – amit magas hegyek szegélyeztek – a csillagos eget pillantottam meg. Pazar volt, a túra és a barlang is, később kiderült, hogy qeshmi só barlangok, a világ legnagyobb só cseppkő barlangjai. Egyes só cseppkövek mérete meghaladja az 5 métert, a só barlangok feltárt hossza meghaladja a 80 km-rt.  A túra társaság is szuper volt. Egyetemisták (műszaki és bölcsész) voltak és ők is nagyon szeretnek utazni. A nyáron több európai országban is jártak. Sok közös gondolatunk volt ami nagyon lélekemelő élmény.IMG_1527

Félúton hazafelé pedig ott várt ránk az őr motoron, hogy már nem tudta elképzelni hová lettünk és igen izgult miattunk. Motoron két körbe visszavitt bennünket a gyerekekkel, amit szintén nagyon élveztünk a buckák között a cross motorral. Közben a többiek is odaértek gyalog. Az egyik lányt motorozni tanította az őr. Elköszönéskor még megkérdeztük, hogy hol is van ez a Sour Valley és milyen hely. Persze csak másnapra gondolván. Mondja az őr, hogy most ne menjünk, mert a nagy eső elmosta az utakat, majd befutott és kijött egy Sour Valley plakáttal, az orrunk alá dugta és azt mondta, egyébként így néz ki. Még azt is fölajánlotta, hogy aludjunk nála, mert elég késő lett, de bennünket várt a sátrunk a játszótéren. A fiatalok is sátorhely után néztek, de ők előbb letáboroztak valahol, nekünk még 35 km-rt kellett visszamennünk a sátrunkhoz.IMG_1542

Az autós utazás másik előnye abból a hátrányból adódik, hogy az aktív használatnak köszönhetően mindig adódik valami megoldásra váró hiba. A szerelőknél eltöltött idő elég hosszú már ahhoz, hogy kicsit jobban megfigyeljenek bennünket, elbeszélgessenek velünk tehát nagyon jó alkalom a barátkozásra. Dacára annak, hogy minden igyekezet ellenére sem sikerül általában megoldaniuk a problémánkat, max valamit barkácsolnak, amivel a következő – szerintük eszközökkel és szaktudással jobban rendelkező – helyig kihúzzuk. Tehát ez esetben is kezdődött a kálvária a lyukas hűtővel és már itt elmondom minden poént előre lelőve, hogy számos szerelőnél jártunk ahol ezt a kezdetben pici lyukacskát ragasztgatták, csiszolgatták, karban tartották és a sok törődésnek köszönhetően lyukcsi már valóságos lyukká fejlődve jött haza velünk már szinte családtagként. Itt ezen a ponton viszont ezt még nem tudtuk, bizakodtunk.

Apa délután jött vissza vegyes érzelmekkel, egyrészt vendégségben voltak ahol nagyon kedvesek emberekkel találkoztak, Alissza még teve tejet is ivott, másrészt a szerelő ezalatt kivette a termosztátot és össze-vissza ragasztózta a hűtőt, ami persze továbbra is csöpög. Talán majd Qeshmen ami a sziget legnagyobb városa, tehát a csodák itt laknak. Itt egyéb dolgunk is van, ugyanis vízumokat szeretnénk hosszabbíttatni és annak a tervünknek szeretnénk utána járni, hogy miként és főleg mennyiért lehetne átkompozni Dubaiba, Sharjanba vagy Ománba. Másnap tehát összemotyóztunk azzal a szándékkal, hogy mindezt gyorsan elintézzük és újra visszatérünk a sziget ezen azaz nyugati részére. A sziget közép-nyugati részén levő magrove mocsarakat kihagytuk sajnos. Azonban a sziget még bőven tartogatott érdekességet. IMG_1567